Vergadering : beeldvormende raad, 18 september 2025 19:30:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
vergaderstukken (2)
Agenda
Sessie 1A
-
Voor het pand aan de Terborgseweg 138 zijn plannen ingediend voor de opvang van asielzoekers en voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De gemeenteraad heeft een jaar geleden bepaald dat de procedures hiervoor apart ingediend moeten worden.
De eigenaar van het pand heeft nu alleen een aanvraag ingediend voor de tijdelijke opvang voor asielzoekers. Hij wil 43 kleine appartementen in het pand maken. Het kantoorpand heeft volgens het omgevingsplan geen woonbestemming. Er is een aparte vergunning nodig voor de appartementen (een buitenplanse omgevingsplanactiviteit oftewel Bopa).
Het plan heeft veel impact heeft voor de buurt en is daarmee politiek gevoelig. Om die reden vraagt het college een ‘bindend advies’ aan de gemeenteraad over de aanvraag.
Dit advies gaat alleen over de aanpassing van het kantoorpand naar ‘wonen’.
Het plan past bij een evenwichtig gebruik van locaties in omgeving. Per beleidsveld, zoals parkeren en ecologie, is gekeken of het past. Het COA, dat voor een periode van maximaal 3 jaar asielzoekers gaat opvangen op deze locatie, is positief over de locatie. Het gaat om 100 asielzoekers waarvan 50 alleenstaande minderjarige vluchtelingen. De gemeente is sinds de zomer met het COA in gesprek met omwonenden en omliggende bedrijven over het beheer en de veiligheid tijdens de opvang van asielzoekers.
Het college stelt voor dat de gemeenteraad een positief advies geeft over het verlenen van een omgevingsvergunning voor de 43 appartementen.
Vergaderstukken
Sessie 1B
-
Het college heeft op 8 juli 2025 de beleidsuitwerking Wonen landelijk gebied vastgesteld. De beleidsuitwerking vervangt het bestaande beleid: de Notitie wonen landelijk gebied.
In de beleidsuitwerking zijn de kaders van de gemeenteraad uit de omgevingsvisie en woonvisie uitgewerkt. Ook zijn de bepalingen uit de Notitie wonen landelijk gebied verwerkt, zoals mogelijkheden voor splitsing en vrijkomende bebouwing.
De gemeenteraad heeft de Notitie wonen landelijk gebied in 2020 vastgesteld. Daarom moet het intrekken van deze notitie met een raadsbesluit gebeuren. Dat gebeurt met dit raadsvoorstel. Het college stelt voor dat de raad een overgangsregeling vaststelt voor partijen die op basis van het bestaande beleid plannen hebben ingediend. Initiatiefnemers zijn hierover tijdig geïnformeerd.
-
Doetinchem wil de woningbouw versnellen om te groeien naar 70.000 inwoners in 2036. De gemeente gaat de komende jaren verder investeren in woningbouw en mobiliteit. Er wordt elk jaar geld gereserveerd voor mobiliteitsmaatregelen, zo ook in 2026.
Het Rijk heeft een regeling waarmee het meebetaalt aan investeringen die bijdragen aan het versnellen van woningbouw, de regeling Woningbouw op Korte Termijn (WoKT). Vanuit de WoKT-regeling betaalt het Rijk tot 65% mee aan de investeringen. De gemeente moet de rest bijdragen, 35%.
Een voorwaarde voor een rijksbijdrage is dat de gemeentelijke bijdrage (cofinanciering) formeel door de gemeenteraad is toegezegd. Daar is dit raadsvoorstel voor.
De propositie WoKT is het voorstel om cofinanciering beschikbaar te stellen voor mobiliteitsmaatregelen. De totale investeringen bedragen ruim € 25 miljoen (exclusief btw). De gemeente betaalt 35% hiervan, dat is € 8,8 miljoen (exclusief btw). Het college vraagt aan de gemeenteraad om € 8,8 miljoen cofinanciering beschikbaar te stellen voor de mobiliteitsmaatregelen die onderdeel zijn van de aanvraag voor de regeling WoKT.
Doetinchem heeft een aanvraag voor de WoKT-regeling ingediend. Alleen de best scorende aanvragen worden toegekend.
Vergaderstukken
-
In 2022 is de huidige afvalstoffenverordening voor de gemeente Doetinchem vastgesteld. Hierin staan regels voor de inzameling en scheiding van afvalstoffen. Deze verordening is nog steeds geldig. Eind 2024 heeft de gemeenteraad een nieuw grondstoffenplan vastgesteld. Daarom moet de afvalstoffenverordening gewijzigd worden, zodat deze weer in lijn is met het grondstoffenplan.
Het gaat om enkele kleine wijzigingen:
- Een bepaling over het inzamelen van gft bij hoogbouw en in stadscentra. In artikel 9.3 staat nu dat, als een inzamelvoorziening afwezig is, bewoners van hoogbouw en de stadscentra worden vrijgesteld van inzameling van gft. Op verzoek kan de gemeente een minicontainer beschikbaar stellen om toch gft in te zamelen.
- Termen uit de afvalstoffenverordening zijn aangepast of aangevuld, zo is aan het woord ‘bio-afval’, ‘gft-afval’ toegevoegd.
- Artikel 18 van de verordening is aangevuld met bepalingen over het verwijderen van zwerfafval rondom inrichtingen.
Vergaderstukken
Sessie 2
-
In elke gemeente is een lokale publieke omroep. Deze wordt aangewezen door het Commissariaat voor de Media (CvdM). De gemeenteraad kan adviseren welke omroep hiervoor in aanmerking komt.
Voor de periode 2025-2030 is REGIO8 de enige aanvrager voor de gemeente Doetinchem. Het college stelt voor om REGIO8 aan te wijzen als lokale publieke omroep voor Doetinchem voor de periode 2025-2030.
REGIO8 voldoet aan de vereisten van de Mediawet. Bij het bepalen van de programma’s zijn de belangrijkste maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen in de regio vertegenwoordigd. Daarmee is de programmering representatief. De omroep draagt bij aan betrokkenheid bij de lokale samenleving.
Doetinchem betaalt jaarlijks een subsidiebedrag aan REGIO8. Hiermee kan REGIO8 zijn publieke mediaopdracht op lokaal niveau uitvoeren.
-
In de gemeente worden allerlei evenementen georganiseerd; van kleine buurtbijeenkomsten tot grote publiekstrekkers. In de evenementenvisie staat wat de gemeente inhoudelijk belangrijk vindt bij evenementen, waarbij kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.
De doelstellingen van de evenementenvisie zijn:
1. Stimuleren van een gezond en gelukkig leven;
2. Profilering van de gemeente Doetinchem versterken;
3. Een goede spreiding van evenementen in tijd en ruimte;
4. Evenementen hebben een toegevoegde waarde voor de gemeente Doetinchem en
5. Koesteren wat er is – ruimte voor innovatie.
Bij de nieuwe evenementenvisie zijn organisatoren van evenementen betrokken. Zij hebben waardevolle input geleverd en zijn positief over de vernieuwing.
De praktische kant van de evenementenvisie staat in het deelprogramma uitvoering evenementen. Dit regelt alles voor het aanvragen van een vergunning, rekening houdend met openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het woon- en leefklimaat. De subsidieregeling voor evenementen is ook geactualiseerd.
Vergaderstukken
-
Dit voorgestelde wijzigingsbesluit is de derde wijziging van het omgevingsplan van de gemeente Doetinchem.
Dit wijzigingsplan gaat over onderstaande locaties:
· Amphionpark, Doetinchem: realisatie van maximaal 130 woningen en herinrichting van het openbaar gebied. Voor deze ontwikkeling is een aanpassing van het omgevingsplan noodzakelijk;
· Dubbelfuncties en gebiedsaanduidingen: het beleidsarm omzetten van een deel van de voormalige dubbelfuncties en gebiedsaanduidingen van het tijdelijke deel naar het nieuwe deel van het omgevingsplan;
· Wijzigen percelen De Zumpe, Grote Beek, Ellegoor, Barlham, e.o.: het (planologisch) omzetten van percelen van agrarisch (met waarden) naar de functies natuur en groen, zodat de planologische situatie aansluit bij de werkelijke situatie;
· Twee kavels Plantage Allee: Wijzigen van het bouwvlak en de bouwhoogte.
Op het onderdeel dubbelfuncties en gebiedsaanduidingen is één zienswijze ingediend. Het gaat over het wijzigen van regels over de archeologische en landschappelijke gebiedswaarden. Deze zienswijze leidt niet tot aanpassingen in het wijzigingsbesluit.
Wel is een aantal technische wijzigingen doorgevoerd in het definitieve wijzigingsplan.
Alle wijzigingen staan in de nota van aanpassingen.
Vergaderstukken
-
In de Woondeal 1.0 is afgesproken dat de Achterhoekse gemeenten van 2022 tot en met 2030 8.400 nieuwe woningen bouwen. Deze Woondeal wordt verlengd tot 2035. Extra woningen zijn goed tegen het landelijke tekort aan woningen en het kan de regio versterken. Het aantal nieuw te bouwen woningen in de gemeente Doetinchem blijft 5.440. Doetinchem en de provincie Gelderland hebben hierover afspraken gemaakt in de Woondeal 1.1.
De Regio neemt een andere positie in voor sociale huurwoningen. Tot en met 2030 bouwen we 28% sociale huurwoningen, van 2031 t/m 2034 is dit 23%. De reden is dat er voldoende goedkope koopwoningen (10%) worden gebouwd, wat een alternatief is voor sociale huurwoningen. En voor woningcorporaties is een investering in de realisatie van 23% nieuwe sociale huurwoningen haalbaar.
Vergaderstukken
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering