Vergadering : beeldvormende raad, 14 november 2024 19:30:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Sessie 1A
-
Op het perceel tussen de Terborgseweg, het Stationsplein en de Stationsstraat (Stationslocatie Doetinchem) komen 84 appartementen, 13 stadsvilla’s en 299 m2 commerciële ruimte. Hiervoor is het bestemmingsplan Stationslocatie Doetinchem gemaakt. De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen. Bij het bestemmingsplan hoort een beeldkwaliteitsplan. Dit zorgt ervoor dat de bebouwing en buitenruimte de gewenste kwaliteit heeft.
Het bestemmingsplan is op 13 juni 2024 in de beeldvormende raad behandeld. Na de toelichting door De Papierfabriek Doetinchem op haar zienswijze, heeft het college meer tijd genomen voor overleg met de initiatiefnemer van de plannen en de papierfabriek. En nader onderzoek laten doen. De conclusie is dat de papierfabriek niet in haar bedrijfsvoering wordt belemmerd en dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Op basis hiervan legt het college het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan nogmaals aan de gemeenteraad voor.
Vergaderstukken
-
De rekenkamer Doetinchem heeft onderzoek gedaan naar het armoedebeleid. De centrale onderzoeksvraag was: ‘Hoe doeltreffend en doelmatig is het armoedebeleid van de gemeente Doetinchem zoals omschreven in de uitvoeringsagenda 2022-2024’.
De rekenkamer trekt op basis van de Nota van bevindingen conclusies en geeft een aantal aanbevelingen aan zowel raad als college:
Aan raad en college:
1. Blijf zo doorgaan met het beleid, de organisatie en de uitvoering.
Aan het college:
1. Zorg dat de toegang blijvend aandacht krijgt, breng de informatievoorziening op gelijk niveau tussen gemeente en ketenpartners.
2. Betrek de gemeenteraad bij het inrichten van de informatievoorziening
Vergaderstukken
-
In het terrassenbeleid staan de regels voor de terrassen. Een aantrekkelijk aanbod van terrassen draagt bij aan de sfeer, beleving en levendigheid van de gemeente. Het zorgt voor een langer verblijf van bezoekers aan dorps- en stadscentra.
De huidige regels uit 2013 zijn toe aan vernieuwing. Het gaat vooral om technische aanpassingen zoals soorten terrassen, verdeling van terrasruimte, toetsing van aanvragen die afwijken van beleid, winterterrassen en karren op het terras.
-
In de Algemene plaatselijke verordening (Apv) staan de regels voor de openbare ruimte. De huidige Apv uit november 2023 is toe aan een wijziging. Het gaat om een aanpassing van bestaande artikelen en om de toevoeging van nieuwe artikelen. Zo is wet- en regelgeving aangepast met een andere naam of jaartal. Er zijn maatschappelijke ontwikkelingen die vragen om nieuwe artikelen. Zoals een verbod op vermommingen op een openbare plaats met het kennelijke doel de openbare orde te verstoren. En venten wordt vergunningplichtig zodat de politie kan optreden tegen malafide venters.
-
In het Reglement van Orde voor de raadsvergaderingen (RvO) staan alle afspraken over de orde van de raadsvergaderingen. De huidige RvO uit 2017 is toe aan een actualisatie. Naast wijzigingen in de Gemeentewet is het RvO aangepast aan de huidige afspraken die hierover zijn gemaakt in het presidium.
Vergaderstukken
Sessie 1B
-
Het college informeert de raad met deze raadsmededelingen over drie wijzigingen in de inkoop van hulp bij het huishouden (Hbh):
1. Van een algemene voorziening naar een maatwerk-voorziening.
Inwoners vragen nu hulp bij het huishouden direct aan bij de aanbieder. Vanaf 2026 loopt dit via Buurtplein BV. Buurtplein doet een uitgebreidere toets en kijkt of er alternatieven zijn zoals zelf hulp regelen via je eigen netwerk. Dit past bij het beleidskader Samen groeien, gewoon doen: mensen zijn zelf verantwoordelijk houden zoveel mogelijk de regie. Professionele hulp is altijd aanvullend en waar mogelijk tijdelijk.
2. Aansluiten bij de bestaande regionale samenwerking voor inkoop van Hbh.
In de Achterhoek kopen 5 gemeenten gezamenlijk Hbh in. Doetinchem kan vanaf 1 januari 2026 aansluiten bij het (deels) regionale contract.
3. De huidige overeenkomst voor Hbh verlengen tot uiterlijk 31 december 2025.
De komende periode staat in het teken van een nieuw inkooptraject, gericht op aansluiting bij de regionale samenwerking. Om voldoende tijd te hebben voor de inkoopprocedure, wordt het huidige contract voor Hbh verlengd tot uiterlijk 31-12-2025.
Het komende jaar verandert er niets voor inwoners. Met ingang van 2026 merken inwoners dat de gemeente strenger is in de toegang tot huishoudelijke hulp.
-
In de bestuurlijke monitor staan de beleidsmatige en financiële afwijkingen over het lopende begrotingsjaar 2024. Diverse ontwikkelingen leiden tot een wijziging van de begroting 2024. Het gaat om een voordeel uit hogere rijksbijdragen, een langere doorlooptijd van investeringen en een voordeel in de Regeling ontheemden uit Oekraïne. Het grootste nadeel komt door een tekort in het sociaal domein.
Het resultaat na de aanpassing van de begroting is een nadeel van ruim 1 miljoen euro. Dit komt ten laste van de algemene reserve. De totale wijzigingen leiden tot een verhoging van zowel de inkomsten als de uitgaven in de begroting 2024 (en dus tot wijziging van meerdere budgetten). Daarnaast leiden de wijzigingen tot een aanpassing van de reserves.
-
De gemeenteraad heeft in december 2023 besloten om de overeenkomst met accountant Baker Tilly met een jaar te verlengen, tot 15 juli 2025. De overeenkomst kan steeds met een jaar worden verlengd. De dienstverlening van de accountant voldoet aan de afspraken. Baker Tilly is een deskundig partner. Vanuit de raad zijn er geen signalen van ontevredenheid. De auditcommissie van de raad is positief over de verlenging.
De overeenkomst kan maximaal 4 keer met 12 maanden worden verlengd. Dit is de derde verlenging. Over een jaar kan de auditcommissie een zorgvuldig, afgewogen advies maken over verlenging of beëindiging van het contract.
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering