Vergadering : beeldvormende raad, 20 juni 2024 19:30:00
Algemene vergader informatie
Jaarstukken
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Sessie 1A
-
Met de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2026 stelt de gemeenteraad de hoofdlijnen en prioriteiten vast van het Veiligheidsbeleid.
Speerpunten van het veiligheidsbeleid zijn het tegengaan van criminaliteit (ondermijning), overlast en sociale/fysieke onveiligheid in samenwerking met de veiligheidsketen, zoals politie en justitie, maar ook met maatschappelijke instellingen, inwoners en bedrijven. De verbinding tussen zorg en veiligheid is steeds belangrijker geworden en door de digitaliserende wereld is er een verandering zichtbaar van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit.
-
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) heeft onlangs de jaarstukken 2023 (ter kennisname) en begroting 2025 naar de gemeenten gestuurd.
In 2023 was een overschot van bijna € 3 miljoen. Dit was vaker zo de laatste jaren. Daarom wordt de totale gemeentelijke bijdrage in stappen verlaagd de komende jaren. In de begroting 2025 staat geen nieuw beleid. Dit komt omdat in 2024 een nieuw meerjarig regionaal beleidsplan wordt gemaakt. Dit plan is in december 2024 klaar.
Het college adviseert de raad om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2025.
-
De Regio Achterhoek (hierna: Regio) heeft haar conceptbegroting voor 2025 naar de gemeenteraad gestuurd voor een zienswijze.
De bijdrage van Doetinchem aan de Regio in 2025 is € 477.507. Op de langere termijn is er een tekort. Dit tekort kan de Regio tot 2028 zelf opvangen door onder meer de bijdrage van Montferland, extra rente-inkomsten en subsidies. De rest komt uit een reserve. Vanaf 2028 is dit niet voldoende en zal de Regio moeten bezuinigen of een hogere bijdrage van de gemeenten vragen. Doetinchem stemt dit jaar in met de begroting voor 2025. Voor de langere termijn heeft Doetinchem een paar aandachtspunten: geen hogere inwonerbijdrage, een onderzoek naar de effectiviteit en efficiency van de Regio en beginnen met een visie Achterhoek 2040.
-
Doetinchem zorgt samen met de regiogemeenten in de Achterhoek voor de opvang en ondersteuning van dak- en thuislozen mensen. Om dit goed te doen, heeft de gemeente onderzocht om hoeveel mensen het gaat en wat achterliggende problematiek is.
In totaal zijn er 264 mensen die dak- of thuisloos zijn of het risico lopen dit te worden. Een grote groep verblijft bij vrienden, kennissen of familie. In 111 gevallen gaat het om mensen die op straat leven, in de nood- of crisisopvang en mensen die uitstromen naar beschermd wonen. De groep dak- en thuisloze mensen is zeer divers. Ruim een derde is vrouw en bijna een kwart is jonger dan 27 jaar. Meestal gaat het om alleenstaanden.
Vaak zijn er meerdere redenen voor dak- en thuisloosheid. Op nummer één staan financiële problemen, gevolgd door relatieproblemen en/of ruzie in de familie. Psychische problemen en in mindere mate verslaving worden vaak genoemd als oorzaak. De meeste mensen verblijven in Doetinchem omdat hier de meeste opvangvoorzieningen zijn.
Doetinchem gaat in overleg met de regiogemeenten en de betrokken organisaties werken aan een toekomstbestendige huisvesting voor dak- en thuisloze mensen in de Achterhoek.
Sessie 1B
-
De GGD heeft haar jaarstukken over 2023 ter kennisname naar de gemeenten gestuurd. Daarnaast stuurt ze haar begroting voor 2025 naar de gemeenten voor een zienswijze.
De jaarrekening over 2023 sluit af met een overschot van ruim 900.000 euro. Dit gaat deels terug naar de deelnemende gemeenten. De rest heeft de GGD nodig in 2024.
De begroting voor 2025 is in lijn met de afspraken uit de Uitgangspuntennota 2025. Het college ziet wel redenen voor het geven van een zienswijze op de begroting van de GGD. De gemeenten verwachten dat ze zelf moeten gaan besparen vanaf 2026. Een hogere inwonerbijdrage aan de GGD is daarom niet vanzelfsprekend in de toekomst. En de planning&control cyclus van de GGD kan beter uitgewerkt worden.
Vergaderstukken
-
Laborijn is de uitvoerder van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet inburgering. In haar begroting 2025 en de meerjarenraming staat welke activiteiten Laborijn gaat uitvoeren en tegen welke kosten.
Voor 2025 heeft Laborijn een sluitende begroting gemaakt. De bijdrage van Doetinchem aan Laborijn in 2025 is bijna € 42 miljoen. Op langere termijn verwacht Laborijn meer klanten en dus hogere uitvoeringskosten. Laborijn neemt al maatregelen om te besparen. Zoals het beperken van de intensiteit van de dienstverlening. Dit levert nog geen sluitende meerjarenbegroting op, hiervoor zijn aanvullende besparingen nodig.
Voor het lopende begrotingsjaar 2024 zijn er hogere kosten door een indexering van loonkosten. Deze extra kosten leiden tot een hogere gemeentelijke bijdrage. De gemeenteraad stelt dit geld beschikbaar met een begrotingswijziging.
Vergaderstukken
-
Sinds de aanleg van de huidige oversteek voor voetgangers en fietsers over de Bilderdijkstraat, gebeuren er regelmatig (bijna) ongevallen. In overleg met een klankbordgroep heeft het college gekozen voor een aanpassing van de oversteek. Het gaat om een verspringing waarbij fietsers voorrang hebben. Fietsers hebben beter zicht op naderende auto’s en de snelheid van zowel fietsers als auto’s is na de aanpassing laag. De oversteek wordt dit najaar aangepast. Met deze raadsmededeling informeert het college de gemeenteraad over de gekozen aanpassingen.
Sessie 2A
-
De jaarstukken 2023 is de verantwoording van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid in 2023. De raad moet beoordelen of het college zich aan de afspraken met de raad heeft gehouden.
De jaarstukken 2023 hebben een positief resultaat van ruim € 11 miljoen. Dit komt door incidentele meevallers. € 2,5 miljoen wordt overgeheveld naar dit jaar, € 5,2 miljoen gaat naar de bestemmingsreserve crisisherstelfonds, € 1,3 miljoen naar de bestemmingsreserve vastgoedfonds en € 2,3 miljoen gaat terug naar de algemene reserve.
Vergaderstukken
-
In de bestuurlijke monitor 2024 staan de verschillen ten opzichte van de begroting 2024. Waar geven we meer of juist minder geld aan uit dan begroot?
Tot nu toe is er voor € 2,9 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Hier zijn verschillende oorzaken voor. Hogere brandstof- en energiekosten, een nieuwe CAO voor medewerkers van Buurtplein BV en hogere kosten voor Hulp bij het huishouden.
Dit leidt tot een bijstelling van de lopende begroting 2024. Dit betekent dat de gemeenteraad extra geld moet vrijmaken dit jaar.
-
Met het Meerjaren Perspectief Ontwikkellocaties 2024 (MPO) informeert het college de gemeenteraad over de gebiedsontwikkeling in Doetinchem. Het geeft daarmee inzicht in de financiële en inhoudelijke ontwikkelingen van de belangrijkste ruimtelijke projecten in Doetinchem.
Op meerdere plekken in Doetinchem zijn er lopende grote projecten zoals Wijnbergen en Keppeloord. Er zijn ook nieuwe plannen zoals de Spoorzone en diverse bouwlocaties in Wehl en Gaanderen. De gemeente werkt aan de ambitie om te groeien naar 70.000 inwoners in 2036. Dit vraagt om een doordacht plan. De ontwikkelstrategie, die bij het MPO hoort, helpt om te sturen op prioritering, programma, snelheid en locatiekeuze.
Met het MPO 2024 stelt de gemeenteraad ook de grondexploitaties vast. En het krediet dat nodig is om de komende twee jaar de lopende projecten uit te kunnen voeren.
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering