Vergadering : beeldvormende raad, 16 maart 2023 19:30:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
sessie 1A - door een technische storing is vergadering niet terug te luisteren
-
De heer --- wil een oproep doen om te komen tot een schonere stad.
De aanleiding hiervoor is wat het opvalt als hij door de wijk Dichteren loopt.
Het gaat hem er niet alleen om dat de gemeente/Buha de stad beter moet schoonhouden. Maar ook dat inwoners meer bewust zijn om de stad schoner te houden.
De heer --- heeft een aantal concrete suggesties. Deze staan in zijn schriftelijke bijdrage. Vanavond komt hij zijn ideeën toelichten.
Vergaderstukken
-
De heer --- was verbaasd over zijn aanslag woonlasten, vooral over het onderdeel afvalstoffenheffing. Er is dit jaar een compensatie van € 100. Daarnaast staat in het raadsbesluit over afvalstoffenheffing dat inwoners gemiddeld 10% minder betalen aan afvalstoffenheffing. Ondanks dat is de aanslag van de heer --- gestegen met € 70.
Hij verbaast zich hierover en wil die verbazing delen met de gemeenteraad.
-
Stichtingen en verenigingen worden hard getroffen door de stijgende energieprijzen. Landelijke regelgeving laat (nog) op zich wachten. Daarom komt er een lokale subsidieregeling. De gemeenteraad moet een besluit nemen over de kosten voor deze regeling. Verwacht wordt dat er voor maximaal € 300.000 aan aanvragen wordt gedaan. Het college stelt voor om de kosten hiervoor te betalen uit het Crisisherstelfonds.
-
Er zijn ondernemers die in de problemen zijn gekomen door de hoge energiekosten.
Voor hen komen twee nieuwe regelingen: het Winterfonds en het Doetinchem Energie Krediet (DEK). De gemeenteraad moet een besluit nemen over deze regelingen.
Het Winterfonds is een subsidieregeling voor ondernemers die een zeer grote stijging van energiekosten hebben gehad. Met deze regeling kan de gemeente hen één keer helpen.Het Doetinchems Energie Krediet (DEK) is voor energie-intensieve ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het is een tijdelijke regeling die stopt als de landelijke regeling er is, de TEK-regeling (Tegemoetkoming energiekosten energie-intensieve midden- en kleinbedrijf).
-
In 2019 heeft de gemeenteraad de Stimuleringsregeling kleine en micro-ondernemingen vastgesteld. Weinig bedrijven maken gebruik van deze regeling. Om de stimuleringslening aantrekkelijker te maken, stelt het college enkele wijzigingen voor. Hiermee moet het voor meer ondernemers en pandeigenaren aantrekkelijker worden om te verduurzamen.
De spelregels voor de Stimuleringslening staan in de Verordening stimuleringslening verduurzaming winkels, kantoren en panden met zakelijke bestemming. De gemeenteraad moet een besluit nemen om de verordening aan te passen.Vergaderstukken
Sessie 1B - door een technische storing is vergadering niet terug te luisteren
-
De Plus supermarkt aan de Stationsstraat in Wehl verdwijnt. Er komt een nieuwe supermarkt en een parkeerterrein op de hoek van de Julianastraat. Dit plan past binnen het gemeentelijke beleid. Wel zijn er allerlei besluiten nodig zoals een bestemmingsplan en omgevingsvergunningen. De supermarkt heeft de gemeente gevraagd om alle besluiten die nodig zijn, gecoördineerd voor te bereiden. Dit betekent dat al die verschillende besluiten als één besluit worden genomen. De gemeenteraad kan hier aan meewerken door een coördinatiebesluit te nemen.
De procedure voor het vaststellen van het bestemmingsplan voor de nieuwe supermarkt wordt gecoördineerd met de omgevingsvergunningen die nodig zijn. -
De verandering van het Saronixterrein van industrieterrein naar woonwijk is voor het grootste deel uitgevoerd. De laatste strook grond ten zuiden van de supermarkt aan de Keppelseweg moet nog worden ingevuld. Voor deze locatie is een plan ingediend voor de bouw van 10 starterswoningen. Dit plan past niet helemaal in het bestemmingsplan, daarom heeft het college een nieuw bestemmingsplan opgesteld.
Er zijn geen zienswijzen op het concept bestemmingsplan ingediend. Het college stelt de gemeenteraad voor om het bestemmingsplan definitief vast te stellen.
Vergaderstukken
-
De accountant controleert elk jaar de jaarrekening van de gemeente. De regels voor deze controle staan in het controleprotocol. De accountant heeft zijn aanpak voor de controle beschreven in het dienstverleningsplan. De gemeenteraad moet beide documenten vaststellen. Op die manier geeft de gemeenteraad de kaders mee aan de accountant voor het uitvoeren van de controle over 2022. Het uiteindelijke doel is dat de gemeente een goedkeurende verklaring van de accountant krijgt waarin staat dat de cijfers in de jaarrekening kloppen.
-
De accountant heeft de jaarstukken van de gemeente over 2022 tussentijds gecontroleerd. Dat is de interimcontrole. De accountant informeert de gemeenteraad over wat hij is tegengekomen tijdens de controle. Dat staat in de boardletter van de accountant.
Het college stuurt de boardletter met raadsmededeling 2023-13 naar de gemeenteraad.
De auditcommissie van de gemeenteraad heeft de boardletter besproken met de accountant. Daarna heeft de auditcommissie een advies gemaakt voor de gemeenteraad. De fracties kunnen dit advies gebruiken voor het gesprek met het college over de boardletter.
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering